Spärra kort från Nordea

Nordea har två huvudnummer du kan ringa ifall du behöver spärra ditt betal- och kreditkort utgivet av dem. Har du ett företagskort beror det på vilket kort du har. Läs mer nedan för  en komplett lista över nummer du kan ringa.

Spärra betal- och kreditkort från Nordea

Har du ett kort från Nordea och har upptäckt att du inte längre vet var det är, eller har blivit bestulen på det, då skall du genast kontakta Nordea och spärra kortet. Om du dessutom redan upptäckt en transaktion på kortet som inte du har genomfört så kan du göra en kortreklamation, se mer om det nedan.

Spärra kortet från Nordea

För att spärra ett kort från Nordea kan du när som helst, dygnet runt, ringa nedan nummer för att spärra det. Du gör då kortet obrukbart och hindrar obehöriga från att använda det. Kortet blir då värdelöst för de som eventuellt har åtkomst till det.

  • Ring 08-402 57 10

Har du något av nedan kort skall du istället ringa det listade numret för att spärra det kortet.

  • MasterCard Premium, ring 0771-99 00 77
  • Platinum MasterCard, ring 08-402 59 10
  • Nordea Black, ring 0771-99 77 33

Kontrollera transaktioner

Omedelbart när du inser att du inte längre har ensam kontroll över de transaktioner som genomförs på kortet bör du spärra det. Efter du spärrat kortet bör du kontakta Nordea eller logga in på Nordeas internetbank för att kontrollera om det gjorts någon transaktion du inte känner igen.

Begär kortreklamation

Om det har genomförts någon transaktion på ditt kort som du inte känner igen kan du begära kortreklamation från Nordea. Du kan även göra en reklamation ifall du tex. inte får ut ditt begärda belopp vid ett automatuttag. Vet du vem som har genomfört en felaktig transaktion skall du först själv försöka lösa situationen med personen eller företaget som har genomfört transaktionen. Kontakta sedan Nordea och begär att få ut en Reklamationsblankett, alternativt kan du ladda hem en blankett själv här:

Spärra företagskort från Nordea

Har du förlorat ett företagskort utgivet av Nordea, eller om du misstänker att någon har stulit ditt företagskort finns det ett antal alternativa telefonnummer du kan ringa. Gå igenom listan nedan och ring det nummer som passar dig.

Business Gold eller Företagskort MasterCard

  • Vardagar 9-17, ring 08-402 57 70
  • Efter kontorstid, ring 08-402 57 10

FirstCard

  • Vardagar, 8-17, ring 08-534 910 80
  • Efter kontorstid, ring 08-402 59 79

Falck Secure Spärrservice

  • Ring 0771-48 48 48

Nytt kort och kontanter med Emergency Service

Om du förlorar ett företagskort från Nordea när du är utomlands kan du kontakta banken och få hjälp med att ett nytt kort eller kontanter. Ringer du Emergy Service spärrar de dessutom kortet direkt. Ring nedan nummer för att nå Emergency Service för det kort du har.

  • Business Gold eller Företagskort MasterCard, ring +46-8-402 59 98
  • First Card, ring +46-8-534 910 80 (vardagar 8-17), eller ring +46-8-402 59 79 (efter kontorstid)

Skadeanmälan

Behöver du göra en skadeanmälan ringer du ERV på följande nummer, alternativt gör en anmälan via deras hemsida erv.se.

  • 0770-45 69 03

Falck Secure Spärrservice

Har du via Nordea anmält dig till Falck Secure Spärrservice så ringer du nedan nummer. Du har då möjlighet att spärra samtliga värdehandlingar, inklusive mobiltelefon. De hjälper dig även med polisanmälan, samt kan koppla dig till ditt försäkringsbolag.

  • Ring 0771-48 48 48

Vad ingår i Falck Secure Spärrservice

  • Spärr av kort och ID-handlingar, inklusive alla kort, körkort och pass
  • Spärr av mobiltelefon och abonnemang
  • Stöldskydd av exempelvis kameror, mobiltelefoner och datorer
  • Nyckelbricka som hjälper dig att få tillbaka borttappade värdesaker
  • Hjälp med kontakter om olyckan är framme